idafroding

Alla inlägg under maj 2013

Av Ida Fröding - 13 maj 2013 08:02

Helgens tävlingar höll hus i Bankeryd! En mycket bra tävling som är väldigt välorganiserad :) I lödags hoppade jag och Jullan en 120 klass och en 125 klass :) 120 klassen var en A:0 A:0. Alltså att man hoppar en grund omgång, är man felfri där får man direkt hoppa vidare i en omhoppning på tid. Jullan var super fin på framhoppningen och vi fick riktigt bra språng. Bygger alltid upp min framhoppning ungefär så här, hoppar några språng på krysset, mellan 2-4 gånger. Sedan ett väldigt lågt räcke. Efter det hoppar jag en lång oxer, en höjer vi upp den lite och tar en lite högere oxer ca 1-2 gånger. Hoppar räcket något högre än innan sedan en gång på tävlingshöjden. Är alltid noga med att inte hoppa för mycket innan vi ska in på banan, heller inte för lite.. lagom är bäst ;) Har jag lite tid kvar så tar jag gärna ett något lägre räcke igen, för att gå in men självförtroende :)

Inne på banan känndes allt super!! grundomgången gick bra och jullan var med och lyssnade till 100%. Jag vågade satsa i omhoppningen, och Jullan ställde.. Vi gick i mål men snabb tid och in på en andra plats! Näst sista ryttaren petade tyvärr ned oss så vi slutade på en tredje plats.. Men en tredje plats!!! Så glad :D

Andra klassen för dagen, Jullan var riktigt fin! Men jag blev lite för taggad och det gick lite för fort.. vi rev två hinder.. inga konstigheter.. helt enkelt att jag inte satt upp och tog tillbaka ordentlig. Men super nöjd med Jullans insatts! Detta var en bedömmning A:0 en tidshoppning.

Vi åkte hem och slängde in Jullan i duschen, duschade ut knopparna och bäddade in henne för natten för att ladda upp inför en ny tävlingsdag :)

Söndagen, knopparna på plats igen och både jag och Jullan taggade till 1000! :D Vi är anmälda till 120 och 125 idag också.

120, en tidshoppning A:0. Jullan känns kanon även idag! I denna klass fanns en kombination med som jag aldrig ridit förut, man fick välja på att rida a hindret sedan som vanligt rakt fram till b-hindret eller först a sedan en svängd kombinaation till b som går snabbare till nästa hinder. En sån här kombination kunde vi blandannat se i scandinavium under young ridernas final. Jag bestände mig för att köra på säkra kort och inte välja det något högre planket som var b-hindret i svängda kombinationen. Jag valde att korta in vägarna på övriga ställen och Jullan gick super! när jag skulle svänga mot kombinationen kunde jag inte låta bli att ta den svängda kombinationen, jag ville pröva! Vinna eller försvinna?? Men vi rev b-hindret.. Dock gick vi i mål med snabbast tid!! Och in på en fjärde plats! Men med mycket starter sjönk vi ner och vi låg på sista placeringen när tredje sista ryttaren gick in och petade ned oss... Surt..men med tanke på att vi åkt hem med blå-gult om jag inte rivit gjorde mig ändå sååå nöjd!! Och ångrar inte vägvalet vi gjorde, det var kul att prova på :) Jullan hade hoppat helt fantastiskt hela helgen så vi i samråd med min tränare bestämmde vi oss för att inte rida sista klassen. Detta för att avsluta helgen på topp!!


Fin bild på min underbara häst som är tagen av  Emmeliehttp://emmelieborg.blogg.se/


 




Av Ida Fröding - 7 maj 2013 10:46

Uteridning i det underbara vädret :) ? bloggen har visst fått fnatt.. Vet inte varför, men därför den inte ser ut som vanligt .. Fixar detta så snart som möjligt :) ha en underbar dag!!

Av Ida Fröding - 6 maj 2013 21:25

Idag har jag motionerat tre hästar, skolans music och polly, och min jullis<3 alla tre ett markarbetes pass, music låg fokusen på en stadigare form volter, serpentiner och lite skänkelvikningar. Det gick jätte bra och hon var lika fin och mysig som vanligt :) Polly fick arbeta mycket volter och ställning för en lite mer djupare form, inte ridit detta lilla sto så mycket så alltid lite svårt att hitta knapparna i början men tycker det gick ganska bra mot slutet och hon är en trevlig häst hon med :) Jullan fick arbeta ganska mycket i galopp, lite öppna, tempo växlingar mm. Hon gick väldigt bra idag, lyssnade och var mjuk och fin :) funderar faktiskt att vara med på skol mästerskapet i dressyr med lilla jullan .. Om jag vågar ;) haha får se hur det blir med den saken.. Skulle vara för en liten kul grej i så fall, men vi får se hur det stämmer men hopp tävlingarna :) Idag satte jag även klart stängslet till hagarna här hemma, tror nog de små hästarna är välkomna hem alldeles snart!! :D Jullan tjuvstartade faktiskt, och gjorde en lite visit här hemma över dagen igår och hon verkade verkligen storm trivas! :)

Av Ida Fröding - 3 maj 2013 15:45

Två hästar intervalltränade, hej träningsvärk i mina vader kan jag säga.. ;) Jullan fick sig en härlig uteritt i det fina vädret, pigg och glad som vanligt :) Nu mot duschen och göra sig iordning för i kväll blir det att träffa en fin vän :)

Av Ida Fröding - 3 maj 2013 07:46

Onsdagens tävling, som jag både vill glömma och minnas.. Jullan kändes så fin och redan när mamma gick och skrittade fram henne var hon så taggad!! På framridningen studsade hon fram haha mitt lilla bus frö<3 Jag gick in på banan, tänkte igenom den tyst för mig själv, och den satt ordentligt! Hörde startsingnalen gå och började rida mot första hindret i denna 120 klass, jullan var med mig och allt kändes helt perfekt! Hoppade nummer två, sedan var allt borta.. Jag viste inte vilket nummer jag var på jag viste inte var jag va någonstans, allt blev svart.. Jag fick lägga en volt, efter det kom allt tillbaka till mig och vi kunde fortsätta rida banan och göra en kanon fin runda! Men black outen tog hårt på mig.. Jag vet inte varför det blev så, nervositet ? Kanske.. Men det är så att jag vet att jag har väldigt svårt att lära mig banor, jag går alltid helt själv.. Måste vara fokuserad till 1000, jag skriver upp färger och avstånd på hinder för att minnas, så även denna gång.. Jag kunde verkligen banan super, men jag fick en black out.. Så synd med tanke på att jullan var så fin. Tävlingsdagen var lång, så jullan fick gå in i transporten mellan klasserna för att tugga lite hö och ladda upp inför 130 klassen. Framridningen och hoppningen gick super även här! Hon var bara så otroligt fin!! Jag gick in på banan med stor revansch känsla i kroppen, red mot hinder nummer 1 kände att jag valde en allt för lång distans .. Vi rev, helt och hållet mitt fel. Hinder nummer två och tre gick riktigt riktigt fint! Vi red mot fyran som var en kombination, jullan stannar på första hindret .. Jag tog ny ansatts och hon hoppade 4a super, stannar på 4b.. Vi var uteslutna... Jag väljer att hoppa ett hinder innan jag går ut, tar ettan igen och jullan hoppar som en gud! Så fint! Varför stannade hon? Jag vet faktiskt inte, jullan är en häst som aldrig stannar.. Tanken har flugit igenom mig, har hon ont? Men nej det har hon inte, då hade hon aldrig hoppat övriga hinder så bra. Jag tror det var en tillfällighet, solen låg på hindren, hon fick solen i ögonen när vi hoppade och med vita bommar kunde hon troligen inte se dessa, det var nämligen fler hästar som stannade på denna kombination.. Jag är självklart väldigt missnöjd med denna tävling men samtidig väldigt nöjd, jullan var otroligt fin och taggad! Nu laddar vi om batterierna och gör bättre ifrån oss nästa tävling!! Min fina vän Emmelie Lagerstrand Borg har tagit massor av fina bilder från tävlingen som ni kommer få se så fort jag fått dem, så länge bjuder jag på bilder som min kära bror tog som övar sina foto kunskaper :)

Av Ida Fröding - 2 maj 2013 12:08

Två hästar ridna, duktiga båda två :) nu mot stallet och min egna pärla. Skriver om gårdagens bravader ikväll..

Presentation


Välkommen till min blogg! Mitt namn är Ida och jag är 19 år. I denna blogg får ni följa med på min resa mot toppen i hästhoppning. Jag tävlar i nuläget mitt underbara sto JustMeJolin på nationell 130 nivå.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards