idafroding

Direktlänk till inlägg 17 december 2013

Stilbedömning?

Av Ida Fröding - 17 december 2013 14:26

Bråk om stilbedömning på ponny? Seriöst? Personligen tycker jag att det är de bästa man kan göra.. Men varför inte liksom? De måste ju vara en tjänst man gör ponny ryttarna, asså många jag säger inte alla, rider som sjutton och tänker bara på att vara felfria och ha snabbast tid, ponnyer är ofta väldigt snälla och många ponnyer går faktiskt att rida på det sättet.. Men det ser för j*vligt ut.. Dessvärre när dessa ryttare kommer upp på häst går det inte längre att rida såhär mer än i möjligen, lätta klasser. Det är därför jag anser att stilbedömning är väldigt bra att införa redan under ponny tiden, då lär sig ryttarna att snabbhet och felfritt inte är allt! Jag säger inte heller att man måste rida "snyggt" för att lyckas. Att rida snyggt innebär att ha bra kontakt med hästen, bra inverkan, bra sits där man kan ha en god inverkan och mjuk o stabil hand och att man rider i balans osv.. En stilryttare ska rida sin häst så den trivs. Sen ska man alltid komma ihåg att alla ryttare har olika stilar som alla kan vara goda, också beroende på vilken häst man sitter på. vissa hästar kan behöva ex mer hand än andra osv. Och detta är något man ofta hör när man sitter på läktaren, att "uch vad hen drar sin häst i munnen" eller "stackas häst hen sparkar den både gul o blå runt banan" då har jag nästan lust att gå fram o fråga, ursäkta, har du ridit hästen runt en LA bana som denna 11 åriga tjej/kille gör? ne, tänkte väll det. Okej om du är otroligt duktig kan du absolut se hur hästen är att rida genom att bara titta på den, men annars tycker jag inte man ska uttala sig om hur hästen är att rida. Jag har varit på en heldel ponny tävlingar under året, allt från lokala till nationella och jag tycker faktiskt detta fenomen förekommer på de flesta tävlingar.. Så stilbedömning ja tack! Enligt mig ;)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ida Fröding - 8 januari 2014 09:59

Ny blogg, ny portal, idafroding.horseworld.se

Av Ida Fröding - 2 januari 2014 11:45


Gott nytt år allesammans! :) Haft ett bra nyårs firande? Det har jag i alla fall :) Så nu är det ju dags att blicka framåt, vad är målen för iår tros? Jullan kommer kollas upp hos vet. nu i januari för att se så allting är ok inför en ny tävlings ...

Av Ida Fröding - 28 december 2013 15:54

Hejsan där! Har verkligen inte hunnit blogga något på hela julveckan, har jobbat hur mycket som hellst.. Tror knappt aldrig jag jobbat såhär mycket under 1 vecka?! Och ja mer än 40h/veckan då .. Pansion snart, tack? Haha nä men man ska väl vara glad...

Av Ida Fröding - 23 december 2013 10:29

Hejsan! Då var helgen över, lördagen spenderades med mina fyrbenta vänner, jullan fick en runda i skogen, sen kom Samba (4årigt sto e. Hip hopp) och skulle hoppas lite :) hon skötte sig super! Hoppade väldigt simpelt, en linje och en oxer som hon gjo...

Av Ida Fröding - 19 december 2013 13:48


Tregla på.. Några timmar kvar till man får komma hem till pollarna :) och 1,5 dagar kvar till helg! Woopa! I helgen flyttar Lillie-skutt hem till oss ett litet tag igen, skoj! Vet en rödhårig liten häst som kommer bli glad.. ;) Jag tror jag har en le...

Presentation


Välkommen till min blogg! Mitt namn är Ida och jag är 19 år. I denna blogg får ni följa med på min resa mot toppen i hästhoppning. Jag tävlar i nuläget mitt underbara sto JustMeJolin på nationell 130 nivå.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards